Mathias Westerholm,
Tuotepäällikkö, Bio-LNG
+358 45 7710 7410
mathias.westerholm@rohe.fi
Rohe Solutions aloitti Bio-LNG-toimitukset Haminan LNG-terminaalista syksyllä 2024. Kuluvan vuoden aikana toimitusmäärät ovat kasvaneet tasaiseen tahtiin, erityisesti tieliikenteen ja merenkulun asiakkaille. Bio-LNG tarjoaa kustannustehokkaan ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon fossiilisille polttoaineille ja vaikka markkinahinta on muiden biopolttoaineiden tapaan ollut viime aikoina nousussa, on Bio-LNG kilpailukykyinen vaihtoehto niille, jotka etsivät kustannustehokkaita tapoja vähentää päästöjä.
Bio-LNG:n toimitusketju rakentuu vaiheittain
Bio-LNG:n toimitusmäärät eivät kasva hetkessä – tarvitaan investointeja niin tuotantoon, toimitusketjuun kuin kaasukäyttöiseen kalustoon. Haminan LNG-terminaali on keskeinen osa Bio-LNG:n toimitusketjua: terminaalin suuren varastointikapasiteetin ansioista Bio-LNG:tä voidaan toimittaa joustavasti asiakkaiden alati kasvaviin tarpeisiin.
Suomen tieliikenteessä kaasutankkausverkosto on kehittynyt viime vuosina merkittävästi. Jakelijoiden investoinnit uusiin tankkausasemiin ovat parantaneet saatavuutta, ja aiemmat huolet nesteytetyn kaasun riittävyydestä raskaalle liikenteelle ovat suurilta osin poistuneet. Raskaalle liikenteelle tarkoitettuja kaasutankkausasemia löytyy jo suhteellisen kattavasti eri puolilta maata.
Meriliikenteessä LNG on jo pitkään ollut hyväksi havaittu polttoaineratkaisu ja LNG-käyttöisten laivojen määrä kasvaa koko ajan. Kuluvan vuoden aikana Bio-LNG:n kysyntä meriliikenteessä on kasvanut huimasti. Suoritimmekin ensimmäisen Bio-LNG-bunkrauksen Haminassa helmikuussa 2025.
Taustalla kysynnän kasvuun on tiukentuva EU-sääntely – erityisesti FuelEU Maritime ja laivaliikenteen liittäminen päästökauppaan. FuelEU Maritime -asetus, velvoittaa varustamoita vähentämään alusten kasvihuonekaasupäästöjä asteittain vuodesta 2025 alkaen, mikä on vauhdittanut biopolttoaineiden kysyntää. Laivaliikenne liitettiin EU:n päästökauppajärjestelmään (ETS) vuoden 2024 alussa ja sen johdosta fossiilisten polttoaineiden käyttö on muuttunut kalliimmaksi.
Siinä missä Bio-LNG on tätä päivää jo tieliikenteessä sekä merellä, nousee se yhä useammin vaihtoehdoksi myös teollisuuden päästöjen vähentämisessä. Kysynnän odotetaan lisääntyvän erityisesti aloilla, joilla sähköistäminen on teknisesti tai taloudellisesti haastavaa.
Bio-LNG:n hyödyntäminen teollisuudessa pienentää merkittävästi tuotannon hiilijalanjälkeä ja voi samalla lisätä tuotteiden arvoa markkinoilla, kun vastuullisuus kilpailutekijänä korostuu. Uusien energiaratkaisujen hyötyjä tulee tarkastella analyyttisesti kokonaisuuksina. LNG-laitteiden käyttäjien tulevaisuudessa siintävät Bio-LNG:n ohella myös e-metaanin mahdollisuudet – kaikki yhdellä ja samalla laitteistolla.
Uusia Bio-LNG:n tuotantolaitoksia näköpiirissä
Lähivuodet lupaavat entistä parempaa – Suomeen on tulossa uusia biokaasulaitoksia, jotka vahvistavat tarjontaa ja tukevat siirtymää kohti vähäpäästöistä toimintaympäristöä. Hyvä esimerkki on hiljattain tiedotettu investointi Nivalan biokaasulaitokseen. Tämä antaa lisää varmuutta toimijoille, jotka haluavat olla energiamurroksen etulinjassa.
Bio-LNG:n osuus niin tieliikenteen, merenkulun kuin teollisuudenkin polttoainekulutuksissa on eittämättä kasvamassa ja Rohella teemme jatkuvasti työtä muutoksen mahdollistamiseksi. Toimitamme Bio-LNG:tä, investoimme toimitusketjun vahvistamiseen, ylläpidämme kaasulaitoksia ja suunnittelemme uusia käyttökohteita.
Kaikki artikkelit